Thursday, July 30, 2009
هیچ فکر میکردید که یک جمله‌ با کمتر از ۱۴۰ حرف بتواند ۵۰٬۰۰۰ دلار برای شما آب بخورد؟ خانم آماندا بونن اخیرا متوجه این موضوع شد٬ اما به شکل بسیار ناخوشایندی. در ماه می٬ این خانم ساکن شیکاگو٬ کاری را کرد که میلیونها کاربر دیگر توئیتر هر روز انجام می دهند. او یک توئیت یک خطی در توئیتر ثبت کرد. به طور مشخص او این جمله را توئیت کرد:

باید به هر حال بیای. کی میگه خوابیدن تو یه آپارتمان نمور و کپک زده برات خوب نیست؟ مشاوران املاک هورایزون که میگن اشکالی تو این قضیه نمی بینن.


بر اساس یک شکایت قضایی که امروز در شیکاگو ثبت شده٬ «خانم بونن با سوء نیت عبارت نادرستی را در سایت توییتر منتشر کرده که با پخش شدن آن در دنیا موجب از بین رفتن اعتبار شرکت مشاوران املاک هورایزون میشود.» لازم به ذکر است که توئیت های خانم بونن در سایت توئیتر٬ توسط ۲۲ نفر دنبال می شود.

اما در سال ۲۰۰۳ مایک مسنیک عبارتی را برای اولین بار به کار برد که تا امروز کاربرد فراوانی یافته است. این عبارت که به «اثر اِستِرایسَند» معروف است٬ به پدیده‌ای اینترنتی گفته میشود که تلاش برای محو یا سانسور اطلاعات منتشر شده روی اینترنت٬ اثر معکوس داده و باعث دیده شدن بیشتر آن شود. به عنوان مثال تلاش برای سانسور یک عکس٬ فیلم٬ پرونده و از این قبیل به جای موفقیت و محو سوژه٬ توجه مضاعفی را به خود جلب کرده و باعث شهرت بیش از حد آن شود.

نام این پدیده از نام هنرپیشه و خواننده‌ی آمریکایی٬ خانم باربارا استرایسند گرفته شده است. در سال ۲۰۰۳ این خانم شکایتی علیه عکاسی به نام کنت اَدلمن ثبت کرد که در آن درخواست ۵۰ میلیون دلار غرامت شده بود. در این درخواست٬ وی از دادگاه خواست تا عکس هوایی که از ویلای وی در سواحل کالیفرنیا گرفته شده٬ از سایت عکاس حذف شود و دلیل آن را نقض حریم خصوصی خود عنوان کرده بود.


این عکس٬ یکی از ۱۲۰۰۰ عکسی بود که عکاس از نوار ساحلی کالیفرنیا گرفته بود. بعد از مطرح شدن این موضوع در رسانه ها٬ در عرض یک ماه٬ این عکس بیش از ۴۲۰٬۰۰۰ بازدید کننده داشت.

منبع: شیکاگو بارتندر (با اندکی دخل و تصرف)
blog comments powered by Disqus