Friday, August 28, 2009
کمیته‌ی بین المللی صلیب سرخ٬ گزارش محرمانه ای تنظیم کرده که در آن از شکنجه شدن اعضای دستگیر شده‌ی القاعده در زندانهای سی آی ای٬ در دوران زمامداری جرج بوش خبر داده است. این یافته ها نشان می دهند که عوامل سی آی ای٬ قوانین بین المللی را قویا نقض کرده اند.

این گزارش مدعی است شکنجه های بی رحمانه‌ی جسمی و روانی در «کمپ سیاه» سازمان سی آی ای انجام شده است و بعضی رفتارها با زندانیان٬ بی رحمانه٬ غیر انسانی و تحقیر کننده بوده است. این گونه رفتارها با زندانیان بر خلاف معاهده‌ی ژنو است.


گزارشها از شکنجه شدن ابوزبیده حکایت دارند.


این یافته ها توسط تعدادی از اعضای کمیته‌ی بین المللی صلیب سرخ حاصل شده که اجازه‌ی انحصاری برای ملاقات با زندانیان مهم القاعده را دریافت کردند. این زندانیان که در سال ۲۰۰۶ از کمپ سیاه به زندان گوانتانامو منتقل شدند٬ به مواردی از قبیل ضرب و شتم٬ بی خوابی٬ دمای غیر قابل تحمل و واتربوردینگ (خفگی مصنوعی با آب) اشاره کرده اند.

حداقل ۵ کپی از این گزارش در سال ۲۰۰۷ در دست ماموران سی آی ای و مقامات ارشد کاخ سفید بوده که از انتشار عمومی آن ممانعت به عمل آورده شد. روزنامه نگاری به نام مارک دَنِر که به این اسناد دسترسی یافته (مشخص نیست چگونه) می گوید: «اعمالی که روی زندانیان انجام شده٬ بدون شک شکنجه است.»

گزارشات زیادی در مورد برخوردهای نامناسب با زندانیان سی آی ای منتشر شده٬ اما این آخری جامع ترین آنها و اولین گزارشی است که در آن از لفظ «شکنجه» استفاده شده است.

مقامات سی آی ای از ارائه‌ی توضیح در این زمینه خودداری کرده اند. یکی از مقامات رسمی در این زمینه گفت: «مهم است که به خاطر داشته باشیم که این ادعاها توسط خود تروریست ها مطرح شده اند.»

بعضی از زندانیان گفته اند که آنها تا یک قدمی مرگ رفته و بازگشته اند. در یکی از موارد گفته شده که زندانی در حین بازجویی های طولانی مورد ضرب و شتم واقع شده٬ آب سرد رویش ریخته شده و با سر به دیوار کوبیده شده است. بعضی دیگر گفته اند که آنها را بدون لباس در معرض هوای سرد و موزیک فوق العاده بلند قرار داده اند٬ آنها را از خوابیدن منع کرده و غذای جامد به آنها نداده اند. در مواردی زندانی را برای ساعتهای متمادی سرپانگاه داشته در حالیکه تنها یک پوشک به او پوشانده اند.

یکی دیگر از زندانیان می گوید که بعد از ضرب و شتم فراوان٬ او را داخل جعبه ای قرار داده اند که مجبور بوده در آن چمباتمه بزند و سپس در جعبه را بسته اند و او را ساعتها در آن نگاه داشته اند.

ژنو مانتری یک متخصص ضد تروریسم از عفو بین الملل می گوید: «روشن است که مقامات ارشد دولتی از این وقایع باخبر بوده اند و با علم به اینکه این اعمال مصداق بارز شکنجه هستند٬ دستور انجام آنها را صادر کرده اند. این داستان با کند و کاو بیشتر٬ دردناکتر و هولناک تر شده و با روشن تر شدن حقایق بیشتر٬ مهیب تر جلوه می کند.»

منبع: واشینگتن پست
blog comments powered by Disqus