Wednesday, April 1, 2009
ممنون از آزاده برای دعوت از من برای شرکت در این همه پرسی وبلاگی.


رفتارهای سبز (نمی خواهم اسمش را الطاف سبز بگذارم. چون به سهم خودم در واقع به کسی لطف نمی کنم جز خودم.):

۱- وسواس عجیبی برای بازیابی زباله های تولید شده در خانه دارم. حتی همسر گرامی گاهی اعتراض می کند که شورش را در می آورم و من را متهم به آشغال بازی(!) می کند. مثلا هر وقت که ببینم او دور از چشم من کاغذ را در سطل زباله معمولی انداخته٬ آن را از سطل زباله در آورم و در سبد زباله های کاغذی می اندازم. :)
۲- در خرید میوه ها و سبزیجات سعی می کنم تا جای ممکن محصولات تولید شده در نزدیکی محل سکونت خود را بخرم. مثلا اگر سه نوع سیب هست که یکی تولید آمریکا و دیگری تولید مکزیک و دیگری کانادا٬ سیب کانادایی را ترجیح می دهم. چون سوخت کمتری برای حمل و نقل آن به محل زندگی من صرف شده است. شاید اگر عده بیشتری این کار را بکنند٬ میزان حمل و نقل مواد غذایی کمتر و کمتر شود.
۳- تا حد امکان٬ از گوشت٬ میوه ها و سبزیجات اورگنیک استفاده می کنم. لبنیات که حتما باید اورگنیک باشد. برای آن دسته از دوستانی که نمی دانند اورگنیک چیست٬ مواد غذایی اورگنیک٬ بدون هر گونه سموم شیمیایی و کودهای شیمیایی تولید می شوند. حیواناتی که گوشت٬ تخم مرغ و شیر اورگنیک تولید می کنند٬ هرگز به آنها هورمون تزریق نمی شود و خوراک آنها نیز مواد اورگنیک است. البته قیمت مواد غذایی اورگنیک کمی گرانتر است.
۴- چون تقریبا هر روز از استخر موجود در آپارتمان استفاده می کنم همیشه از دست افراد بی مبالاتی که مثلا سونای بخار را روشن می گذارند و محل را ترک می کنند عصبانی میشوم و البته پشت سر آنها٬ سونا را خاموش می کنم. (بین خودمان باشد٬ گاهی توی دلم به آنها فحش هم می دهم.) در صورت امکان به آنها تذکر دوستانه می دهم و اگر مقاومت ببینم٬ مورد را به مدیریت ساختمان گزارش می دهم. عجیب ترین مورد٬ موردی بود که یک آقای ایرانی٬ شیر دوش آب را باز گذاشت و رفت.
۵- هر روز در زمان ترک خانه٬ فنکویل ها را خاموش می کنم. وقتی برگشتم آنها را روشن کرده و ظرف ۵ دقیقه دمای اتاق به اندازه دلخواه می رسد. با این کار٬ نه تنها از مصرف بیهوده انرژی جلوگیری میشود٬ بلکه حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد در هزینه برق هم صرفه جویی میشود.

باید بگویم که به نظر خودم٬ در مجموع آدمی هستم که به حفظ محیط زیست اهمیت زیادی می دهم. می توانم حداقل چندین مورد دیگر به موارد بالا اضافه کنم٬ از قبیل روشن کردن ماشین لباسشویی به صورت هفتگی٬ دور نریختن حتی یک عدد میوه و یک قاشق غذا (اتلاف مواد غذایی ما چه در خانه چه در رستوران٬ تقریبا صفر است.) خرید مواد شوینده مناسب برای محیط زیست تا حد امکان٬ استفاده از کیسه های برزنتی برای خرید از سوپرمارکت (حتی قبل از اینکه سوپرمارکت ها آن را پولی بکنند.) و ...


و اما جنایات نه چندان سبز من:
۱- به خاطر داشتن دو اتومبیل٬ در استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی تنبل شده ام و مدتهاست که از مترو یا اتوبوس استفاده نکرده ام. البته همچنان برای مسافت های کوتاه پیاده روی را ترجیح می دهم.
۲- موقع ظرف شستن آب زیادی مصرف می کنم. (غیر از مواقعی که میهمان داریم٬ هرگز از ماشین ظرفشویی استفاده نمی کنم چون بسیار بیشتر آب و برق مصرف می کند. باور کنید به دلیل خساست هم نیست.)
۳- با رانندگی اندکی پر شتاب٬ مصرف سوخت اتومبیلم بالاتر می رود.
۴- به دلیل وسواس خودم و همسرم در مورد بوی غذا٬ بعد از هر آشپزی باید درهای ساختمان باز شود تا بوی غذا بیرون رود که موجب اتلاف مقادیر قابل ملاحظه‌ای انرژی میشود.
۵- مصرف آب من در موقع مسواک زدن بالاست. البته دارم روی این مورد آخری کار می کنم.

از شخص شما هم که خواننده این مطلب هستید٬ دعوت می کنم در این بازی شرکت کنید.
blog comments powered by Disqus