Friday, March 27, 2009
راش لیمبا٬ یکی از مجریان مشهور و قدیمی رادیو در آمریکاست. او به یمن «برنامه‌ی راش لیمبا»٬ که از یکی از بزرگترین شبکه های پخش رادیویی در آمریکا٬ روی آنتن میرود شهرتی به هم زده است.


اخیرا وی به یکی از خبرسازترین شخصیتهای آمریکا تبدیل شده است. تصادفا او شباهت های بیشماری با یکی از شخصیتهای مطرح در سیاست امروز ایران دارد. و این شخص کسی نیست جز فاطمه رجبی٬ همسر غلامحسین الهام٬ سخنگوی دولت.

راش لیمبا٬ شخصیتی بسیار مذهبی و از طرفداران طیف محافظه کار است. به باور نگارنده٬ اعتماد به نفس اعجاب انگیز وی و اعتقاد به درستی تقریبا مطلق باورهایش٬ موجب شباهت عجیب او با فاطمه رجبی است.


گفته های زیر را بخوانید و با گفته های فاطمه رجبی مقایسه کنید:
راش لیمبا: جمهوری خواهان معتدل٬ میانه رو ها و افراد مستقل مسئول پیروزی اوباما بر جان مک کین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا هستند. آنها باید از حزب جمهوری خواه بیرون بروند.

فاطمه رجبی (خطاب به میرحسین موسوی): حاميان شما از مثلث‌هاي نامقبول اصول‌گرايان اصلاح‌طلب، تا شخصيت‌هاي استيجاري يا همان نان‌خورها از پرتو پدران «آقازاده‌ها» و ستون‌هاي متزلزل ساخته شده براي نظام، بار ديگر با آراي مردم از عرصه قدرت اخراج مي‌شوند.

راش لیمبا: طرفداران محیط زیست «یک مشت نخاله» هستند و چیزی به نام تخریب لایه اوزن بر اثر فعالیتهای صنعتی بشر وجود ندارد.

فاطمه رجبی (در اعتراض به خرافه نامیدن ادعاهای عجیب و غریب مداحان): از اين روي به محض روي كار آمدن دولت نهم تا كنون، تكاپوي بسياري انجام مي‌گيرد تا مداح‌هاي مشهور و تأثيرگذار در ميان جوانان تخريب شوند. عَلَم و كُتَل، سينه‌زني و زنجيرزني و ... يك به يك به عنوان خرافه‌گرايي مورد هجوم قرار گيرد و اين جداي از يورش به باورهاي منجي‌گرايانه تحت عنوان «خرافه» است.

راش لیمبا: سیاه پوستان آمریکا در مقایسه با سایر اقلیتها در آمریکا٬ از پیشرفت در جامعه بازمانده اند چرا که به طور سیستماتیک و از کودکی٬ برای نفرت داشتن از آمریکا٬ آموزش می بینند. این جنبش وسیع توسط اشخاصی چون جرمایا رایت (کشیش کلیسایی که اوباما همیشه به آنجا می رفت.) و باراک اوباما رهبری میشود.

فاطمه رجبی: هاشمي 2005 چهارسال است در انديشه «مهره‌سازي» به سر مي‌برد. مهره‌سازي براي شكست احمدي‌نژاد. و نه شخص احمدي‌نژاد، بلكه احمدي‌نژادي كه نماد گفتمان اسلام ناب محمدي صلي‌الله عليه و آله گرديده، شعائر و ارزش‌هاي انقلاب و امام را در عرصه قدرت و سطوح جامعه و بين‌الملل احيا كرده، برخي از اهداف مقام معظم رهبري را جامه عمل پوشانيده، و مهم‌تر از همه «مفهوم امام غائب عجل الله تعالي فرجه الشريف» را در حاكميت زنده كرده است.

راش لیمبا در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ بعد از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری٬ نامه ای از یکی از ناشران را در برنامه رادیویی اش قرائت کرد: «در صورت امکان دیدگاه خود را در مورد امیدواری تان در طول ریاست جمهوری اوباما در ۴۰۰ کلمه برای ما ارسال نمایید.» راش لیمبا ادامه داد: «من نه به ۴۰۰ کلمه٬ بلکه به ۴ کلمه احتیاج دارم. امیدوارم او شکست بخورد.» البته وی بعدا اعلام کرد که منظورش «شکست سیاستهای اوباما بوده نه شخص خودش»

فاطمه رجبی (در ادامه نامه اش به میرحسین موسوی): محمد خاتمي كه خود به «عدم مشروعيت خويش» اذعان دارد و آن را «قطعي» مي‌داند، در تلاش است كه شما را به صحنه بياورد. اين برگ هم با كمال عذرخواهي، عدم مشروعيت شما را صحه مي‌گذارد. كسي كه خود غيرمشروع است و از طرفي حمايت و تأييد امريكا و امريكاپرستان را دارد، حامي و مؤيدي نيست كه ملت مسلمان را به پاي صندوق‌ها بكشاند.

راش لیمبا در سال ۲۰۰۷ اوباما را «کاکا سیاه جادویی» نامید و مدتی بعد ترانه ای با همین نام در وصف اوباما اجرا کرد.

به هر شکل٬ به وضوح میتوان تندروی محض و عدم تحمل جناح مقابل را به وضوح در دیدگاههای این دو نفر دید. تفاوت اما در اینجاست که راش لیمبا در حال حاضر در جناح مقابل قدرت حاکم قرار دارد و با آزادی کامل دیدگاههای تهاجمی اش را در جامعه مطرح می کند٬ اما فاطمه رجبی٬ در سمت قدرت مسلط جامعه ایران قرار دارد (به تصریح شخص خاتمی٬ حتی زمانی که خاتمی رییس جمهور بود٬ قدرت در دستان دولت نبود). به امید روزی که مخالفان قدرت حاکم در ایران نیز بتوانند آزادانه نظرات خود را (هر چند نادرست و تهاجمی) بدون ترس از عواقب آن به زبان آورند.
منابع:
۱- سایت شخصی فاطمه رجبی
۲- صفحه‌ی راش لیمبا در ویکی پدیا
blog comments powered by Disqus