Thursday, October 16, 2008

بیلبورد انتخاباتی اوباما در سایت واقعیت مجازی «زندگی دوم» (www.secondlife.com)

اوباما خلاقانه ترین ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری نسل ما را به نمایش گذاشته است. رسانه‌ی عمومی‌ای نیست که او به آن نفوذ نکرده باشد. تبلیغات او را هر کجا که می رویم٬ می‌بینیم. وقتی در آی تونز (iTunes) مشغول خرید موسیقی بودم٬ به یک «آگهی/برنامه کامپیوتری» انتخاباتی اوباما برخوردم که امکان تماس تلفنی شما با دوستانتان را می داد تا آنها را با رئوس مهم‌ترین برنامه‌های اوباما آشنا کنید. در این بین موضوعی که بیش از هر چیز نظرم را جلب کرد٬ کامنتی بود که یکی از مراجعان آی‌تونز نوشته بود: «من شنیدم که آگهی انتخاباتی مک‌کین روی "وی اچ اس" منتشر خواهد شد.» البته این کامنت اشتباه است. آگهی انتخاباتی مک کین روی بلکبری که مک کین «مخترع» آن است منتشر خواهد شد!

اوباما بخش بزرگی از بودجه انتخاباتی خود را به تبلیغات تلویزیونی اختصاص داده است. چند روز پیش وقتی برنامه استفن کولبر را تماشا می کردم٬ یک آگهی نمایش داده شد که در آن از بیننده می خواست تا با کلیک روی آن به تماشای «کانال تلویزیونی» باراک اوباما بپردازد. و البته من هم این کار را کردم. اوباما با خرید یک کانال اختصاصی از «دیش نت ورک»٬ که یک شبکه پخش تلویزیون ماهواره ای است٬ تبلیغات خود را به صورت ۲۴ ساعته روی آن نمایش می دهد. محشر نیست؟

و البته بزرگترین پایگاه ستاد انتخاباتی اوباما تاکنون٬ اینترنت بوده است. او نه تنها در همان اوائل اعلام تصمیمش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری٬ با آغوش باز از تمامی رسانه های اجتماعی استقبال کرد٬ بلکه با روحیه‌ای تهاجمی به تمام رسانه های موجود نیز رخنه کرده است. جمع آوری کمک‌های مالی مردم از طریق اینترنت نیز یکی از موثرترین فعالیت‌های او بوده است. همچنین ستاد انتخاباتی او با زیرکی تمام سایتی تحت عنوان «با لجن پراکنی بجنگیم» (fightthesmear.com) به راه انداخته است. کاری که جان کری در سال ۲۰۰۴ می توانست انجام دهد.

تعجب‌آور نیست که ببینیم ستاد او با درج یک آگهی مبنی بر رای دادن پیش از روز اصلی انتخابات٬ در یک بازی اتومبیل رانی به نام «بهشت سوزان» روی اکس باکس ۳۶۰ (The Burnout Paradise) نشان دهد که او دنبال رای کسانی است که بازی کامپیوتری بخشی از زندگی آنان است. در این بازی در خیابانهایی که بازیگران با اتومبیل مسابقه می دهند٬ بیلبوردهایی دیده میشوند که روی آنها نوشته شده: «اوباما برای آمریکا». محشر!



در واقع همان‌طور که فرانک روزولت اولین رئیس جمهور «رادیویی» بود و جان اف کندی اولین رئیس جمهور «تلویزیونی»٬ اوباما اولین رئیس جمهور «اینترنتی» خواهد بود.




آمار پشتیبانی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در دو سایت مای اسپیس و فیس بوک


منبع
blog comments powered by Disqus